Industrial Prime
Tiedon johtoryhmään kuuluvalle Tom Leskiselle tämänpäiväisen hackathonin merkitys oli erityisen suuri, sillä hänellä on itsellään 22-vuotias autistinen tytär.

Digitalisaatio ei ole vielä ehtinyt kehitysvammaisten avuksi – Tieto ja Rinnekoti hakivat ratkaisuja hackathonissa

Industrial Prime FI | maaliskuu 24, 2017

Shares

Industrial Prime FI

maaliskuu 24, 2017

Tiedolla nähdään, että digitalisaation avulla tulisi luoda yhteiskunnallisesti tasa-arvoisempia palveluja – kaikille. Tulevaisuuden palvelujen suunnittelussa kehitysvammaiset ovat kuitenkin vielä marginalisoitu ryhmä.

Tieto on järjestänyt tänään perjantaina poikkeuksellisen hackathonin uudessa pääkonttorissaan Espoon Keilalahdessa.

Hackathonissa innovoitiin kymmenien suunnittelijoiden voimin käytettävyyttä kehitysvammapalveluihin ja harvinaissairauksiin keskittyneen Rinnekoti-Säätiön asiakaspalautejärjestelmään.

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvammapalveluiden tuottaja. Sen palveluja käyttää 2 500–3 000 henkilöä vuodessa. Käyttäjät ovat vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä lapsista vanhuksiin.

Tukea tarvitsevien käyttäjien laajan kirjon vuoksi Rinnekodilla on ollut hankaluuksia toimivan konseptin löytämisessä asiakaspalautteen keräämiseksi. Kehitysjohtaja Elina Rantanen kertoi ennen hackathonia toivovansa ideoita käytettävyyteen, joka olisi suunnattu kaikille.

Tapahtumaisäntinä toimivat Tiedon asiakaskokemuksen johtaminen -startupin suunnittelijat, ja mukana ideoimassa oli myös kolme kehitysvammaista. Startupin johtaja Jaakko Hartikainen painottaa, että digitalisaation hyötyjen tulisi olla kaikkien saatavilla.

– Halusimme vastata Rinnekodin haasteeseen ja osoittaa, että erityisryhmien tarpeiden huomioon ottaminen käyttöliittymäsuunnittelussa on mahdollista.

 

 

”Jos asiakkaat voisivat ilmaista mielipiteensä paremmin, sillä voisi olla suurikin vaikutus heidän kokemuksiinsa ja sitä kautta heidän elämänsä laatuun.”

 

 

Perjantain hackathonissa oli mukana myös Rinnekodin asiakkaita.

 

 

Ratkaisuja tiedon jakamiseen tarvitaan

Perjantain hackathonissa oli mukana myös Tiedon johtoryhmään kuuluva Tom Leskinen, jolla itsellään on 22-vuotias autistinen tytär. Leskisen mielestä Tiedon ja Rinnekodin yhteistyö on enemmän kuin tervetullut asia.

– Rinnekodilla on paljon asiakkaita, osa heistä kokopäiväisiä ja osa esimerkiksi viikonloppuisin hoitoon tulevia. Rinnekodissa uuden sovelluksen käyttökokemuksista voidaan saada enemmän palautetta, mikä edesauttaisi oikeasti toimivien ratkaisujen löytämistä ja käyttöönottoa.

Toisaalta Rinnekoti voisi ratkaisujen käyttöönoton jälkeen myös auttaa kehitysvammaisten asiakkaidensa vanhempia niiden käyttöönotossa.

Leskinen näkee, että parempia ratkaisuja kaipaavat yhtä lailla hoitajat kuin heidän asiakkaansakin.

– Jos asiakkaat voisivat ilmaista mielipiteensä paremmin, sillä voisi olla suurikin vaikutus heidän kokemuksiinsa ja sitä kautta heidän elämänsä laatuun.

Erityistarpeisten asiakkaiden kanssa työskenteleville digitalisaatio ei Leskisen mukaan ole vielä juuri ehtinyt avuksi.

– Tyttäremme mennessä viikonloppuhoitoon kirjoitamme aina käsin hänelle mukaan paperilapun, jossa annettujen tietojen pohjalta hoitajat osaavat paremmin ottaa juuri häneen liittyvät ajankohtaiset seikat juuri sen viikonlopun aikana.

Ohjeiden rustaaminen paperille on kuitenkin kaikkea muuta kuin käytännöllistä, varsinkin kun yhtä asiakasta on viikonlopun aikana hoivaamassa useampi eri hoitaja.

Juuri tiedon välittämisen ja jakamisen eri tahojen välillä Leskinen kokeekin tärkeäksi välineeksi, kun palveluita pyritään kehittämään.

– Etenkin viikonloppuasiakkaan kohdalla palvelun taso riippuu hyvin pitkälti siitä, kuinka hyvin ymmärretään hänen tarpeensa esimerkiksi käyttäytymiseen, syömiseen tai nukkumiseen liittyen. Digitaaliset ratkaisut olisivat tässä omiaan auttamaan hoidon laadun takaamisessa, Leskinen toteaa lopuksi.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

| Industrialprime.com |

Sosiaalinen media

Shares