Industrial Prime
Tampereen Messut Oy:n toimitusjohtaja Hannu Vähätalo.

Ensi viikolla Tampereella tapahtuu – teollisuuden ykköstapahtuma alkaa tiistaina

Industrial Prime FI | syyskuu 24, 2016

Shares

Industrial Prime FI

syyskuu 24, 2016

Kolmepäiväinen teollisuuden suurtapahtuma Alihankinta täyttää ensi viikolla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen sekä itse kaupungin.

Alihankinta-messut järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1988. Ajatuksena oli tarjota tapahtuma pienille ja keskisuurille teollisuusyrityksille.

Messut olivat menestys heti ensi yrittämällä, jolloin paikalle saatiin houkuteltua noin 200 näytteilleasettajaa ja peräti 10 000 kävijää.

Nykyisin näytteilleasettajien määrä liikkuu tuhannen tienoilla, ja esimerkiksi vuonna 2015 rekisteröityneitä vierailijoita saapui noin 17 000. Kasvusta huolimatta Alihankinta-messujen henki on säilynyt samana, ja tapahtuma on pk-teollisuudelle vähintään yhtä tärkeä kuin aina ennenkin.

Mutta tärkeä se on myös itse järjestäjälle. Itse asiassa Alihankinta on Tampereen Messut Oy:lle myynnillisesti vuoden suurin tapahtuma, ja se muodostaa merkittävän osan koko konsernin liikevaihdosta.

Nykyisin Alihankinnan parissa työskentelee aktiivisesti yli kymmenen henkilöä, kun 80-luvulla tapahtumaa touhusi projektipäällikkö ja assistentti. Tänä päivänä tapahtuman käynnistyttyä järjestäjän oman väen lisäksi jopa 500 ihmistä työllistyy hetkellisesti.

Samalla osansa saa myös isäntäkaupunki Tampere. Tampereen Messut Oy:n toimitusjohtaja Hannu Vähätalo arvioi kaupungin nettoavan Alihankinta-messuista tavalla tai toisella jopa 5–10 kertaa enemmän kuin järjestäjä itse tapahtumallaan.

– Saamme joka vuosi kuulla paikallisilta hotelleilta, ravintoloilta ja taksiyhtiöiltä, että tämä on vuoden tuottoisin viikko, Vähätalo kertoo.

Entä millaiseen suuntaan Alihankinta-messuja aiotaan tulevaisuudessa kehittää? Liiketoiminta globalisoituu ja messujen näytteilleasettajistakin noin kymmenys on ulkomaalaisia yrityksiä. Onko kansainvälisyyttä tarkoitus lisätä?

Vähätalon mukaan Tampereen Messut Oy painottaa kansainvälisten näytteilleasettajien ja vieraiden määrän sijaan niiden laatua. Yritys pyrkii kohdistetusti houkuttelemaan paikalle oikeita yrityksiä ja henkilöitä. Esimerkiksi tänä vuonna kiikarissa on ollut kasvava Tatarstan.

– Se on mielenkiintoinen alue, jossa on paljon teollisuutta ja uusia teollisuusalueita rakenteilla. He ovat kiinnostuneita ostamaan teknologiaa muualta. Pyrimme yhteistyöhön paikallisen messutoimijan kanssa, jotta he voivat markkinoida meitä ja päinvastoin.

Vähätalo ei myöskään näe, että messuihin liittyvä kohtaamisen perustarve olisi katoamassa minnekään. Tähän liittyen innovaatioita voidaan kuitenkin lähteä hakemaan esimerkiksi uusista verkkopalveluista.

– Verkkopalvelun avulla voisimme jatkaa messujen elinkaarta ja tehdä tapahtumasta ympärivuotisen. Meillä voisi olla verkossa virtuaalinen messupalvelu, jossa myyjillä ja ostajilla olisi mahdollisuus kommunikoida keskenään samanlaisessa ympäristössä kuin oikeilla messuillakin, Vähätalo visioi.

Alihankinta 2016 -messut järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 27.–29. syyskuuta.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

| Industrialprime.com |

Sosiaalinen media

Shares