Kuva: Noora Huokonen
Irmeli Puolanne toivoo, että hotellien kysyntä ja tarjonta saadaan Tampereella tasapainoon toteutettujen investointien kannattavuuden takaamiseksi.

Hotelleja nousee Tampereella – kaupungin on aika panostaa matkailuun

Industrial Prime FI | joulukuu 10, 2013

Shares

Industrial Prime FI

joulukuu 10, 2013

Tampereen hotellimaailmassa käy kuhina. Viime vuonna kaupunkiin avattiin kolme hotellia ja ensi vuonna valmistuva Tornihotelli tuo taas satoja uusia huoneita majoittujien käyttöön. Muun muassa messujärjestäjille uutiset ovat hyviä.

– Ennen oli hieman haasteellista löytää majapaikkoja, kun Tampereella haluttiin järjestää suuria tapahtumia ja kongresseja. Nyt meillä on tarjota kapasiteettia, kertoo Irmeli Puolanne, Sokos Hotel Tammerin, Ilveksen ja Villan hotellinjohtaja.

Puolanne on työskennellyt Tampereella vuodesta 1998 lähtien, ensin hotellipäällikkönä ja sittemmin johtajana. Uraa hän on luonut myös muun muassa Espoon Tapiolassa ja Helsingissä, aina kuitenkin hotelli- ja ravintola-alalla ahertaen. Nyt tehdyille investoinneille hotelinjohtaja odottaa vastinetta Tampereen matkailun suunnalta.

– Odotamme panostusta myös matkailutoimen puolelta. Nyt kun tähän on satsattu, niin myös matkailuun täytyy panostaa, että kauppaa riittää, Puolanne toteaa.

Kesä heitti haasteita hotellimaailmalle

Puolanne kuvailee kulunutta vuotta haasteelliseksi, mutta kuitenkin vielä kohtuulliseksi. Liike-elämän ongelmat ovat heijastuneet hotelleihin, sillä varsinkin arkipäivät painottuvat liikematkustukseen.

– Nykyinen tilanne on se, että tarjontaa on jo hieman enemmän kuin kysyntää, vaikka toisaalta tämä vuosi ei ole ollut aivan samanlainen kuin edeltävät vuodet. Toki tilanteet muuttuvat ja vaihtelevat, hän kertoo.

 

”Liike-elämän ongelmat heijastuvat hotelleihin”

 

Tänä vuonna kesä petti hotellialan Tampereella ensimmäistä kertaa.

– Kesä oli hiljainen. Ihmisillä on varmasti rahan kanssa tiukkaa ja joudutaan tarkemmin miettimään sitä, mihin rahaa käytetään, Puolanne arvelee.

Syksy on tuonut helpotusta haasteellisen kesän jälkeen. Esimerkiksi itsenäisyyspäivä täytti hotellien varaustilastot täyteen normaalia aiemmin. Yleensä itsenäisyyspäivä on tuonut Tampereelle yöpyjiä vain yhdeksi yöksi, mutta Puolanne uskoo, että muun muassa presidentin vastaanoton evakko Tampere-taloon sai aikaan sen, että ihmiset päättivät jäädä kahdeksi yöksi.

Brändiuudistus selkeyttää tarjontaa

Omalta osaltaan Sokos Hotels pyrkii vastaamaan nykypäivän hotellibisneksen haasteisiin historiansa suurimmalla uudistuksella. Käynnissä oleva brändiuudistus jakaa Suomen suurimman hotelliketjun hotellit kolmeen kategoriaan: Solo-, Break- ja Original-hotelleihin.

– Solot ovat täysin uniikkeja ja yksilöllisiä, Originalit sydämeltään suomalaisia, kaupungin keskipisteitä. Break-hotellit ovat puolestaan vapaa-ajan kohteita, esimerkiksi kylpylöitä. Sama ihminen saattaa liikkua hotelleissa muun muassa työmatkalla, perheen tai kavereiden kanssa. Näin pystymme selkeyttämään erilaisiin majoittumistarpeisiin sopivia vaihtoehtoja, Puolanne selittää.

Sokos Hotels on Suomen tunnetuin hotelliketju. Markkinointi&Mainonta -lehden hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan se on myös arvostetuin.

– Kyllä tällainen ylimääräinen lausunto antaa aina uskoa hyvään jatkoon, Puolanne myöntää.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

| Industrialprime.com |

Sosiaalinen media

Shares