Industrial Prime
Jari Andersson, yhtenäiskoulun rehtorina ja Vammalan valtuuston puheenjohtajana.

Yrittäjyyttä läpi peruskoulun

Industrial Prime FI | toukokuu 25, 2007

Shares

Industrial Prime FI

toukokuu 25, 2007

Jari Andersson on Vammalalainen vaikuttaja. Hän toimii yhtenäiskoulun (ylä- ja ala-aste) rehtorina ja Vammalan valtuuston puheenjohtajana. Anderssonin faustinen ja sanavalmis olemus on ihailtava, mutta oikeita kysymyksiä kysymällä, myös hän joutuu nostamaan katseensa ja antamaan ajatuksille aikaa.

– Milloin on oikea aika alkaa kertoa oppilaille yrittämisestä ja yrittäjyydestä? Andersson toistaa kysymyksen.

– Vastaus on helppo; esikouluvaiheessa. Tosin vastaus ei ole yksiselitteinen. Yrittäjyyttä tulee opettaa eri opiskeluvaiheissa siten, että oppilaiden ymmärrystaso ja opetus kohtaavat. Esikoulussa leikitään kauppaa ja myöhemmin pikku hiljaa otetaan esille yrittämisen riskit, mahdollisuudet ja muut faktat.

 

Läpäisyperiaatteella vietävä aihekokonaisuus

Andersson kertoo vuoden 2004 opetussuunnitelmaan hyväksytystä läpäisyperiaatteella vietävästä yrittäjyyden aihekokonaisuudesta.

– Tämä tarkoittaa sitä, että opintomateriaalit ja annettavat tehtävät tukevat yrittäjyyttä. Esim. matematiikan tunnilla lasketaan alv. laskuja, kielten kirjojen kappaleiden sisällöt saattavat sisältää yrittäjyyteen liittyviä teemoja. Keskeistä on se, että lapsi ja nuori ymmärtää eri aineiden merkityksen suhteessa yrittäjyyteen.

Tällä hetkellä oppilaat voivat valita kahdeksannelta luokalta alkaen kaupallisia aineita. Kaupallisten aineiden opintosisältö kuulostaa ainakin monipuoliselta. Kahden vuoden aikana käydään läpi mm. yritysmuotoja, yrityksen perustaminen, markkinointia ja kirjanpitoa.

 

 

”Pyrimme täällä koulussa joka vuosi tekemään kaikkemme, jotta maailmalle lähettämämme 200 9. luokkalaista nuorta olisivat mahdollisimman yhteiskuntakelpoisia. Eikös sekin ole jonkin asteista politiikkaa?”

 

 

Opettajille tarjolla täydennyskoulutusta

Opettajilla on mahdollisuus heille maksuttomaan täydennyskoulutukseen, jossa annetaan yrittäjyyskasvatukseen liittyvää koulutusta. Anderssonin mukaan koulutus on erittäin monipuolista ja aikookin myös itse mennä mukaan kun kiireet vain hieman helpottavat.

Lopuksi hän lisää, että kokee olevansa pelkästään työnsä puolesta asemassa, jota voisi kutsua yhteiskunnan tulevaisuuden aitioksi.

– Nuoret luovat aina tulevaisuuden. Pyrimme täällä koulussa joka vuosi tekemään kaikkemme, jotta maailmalle lähettämämme 200 9. luokkalaista nuorta olisivat mahdollisimman yhteiskuntakelpoisia. Eikös sekin ole jonkin asteista politiikkaa?

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares