Kuva: SKS Mechatronics
Lappeenrannan kaupunginteatterin pyörönäyttämön teräsrunko esityslavan alapuolelta kuvattuna. Pyörö pääsi viime viikolla tehokäytölle, kun näytelmän pääosan esittäjä oli sairastunut ja esitys tarjottiin kahtena päivänä tunnin kestoisena lyhennettynä versiona. Pyörönäyttämö mahdollisti näyttämökuvien vaihdot vaivattomasti ja nopeasti.

Lappeenrannan uusi kaupunginteatteri vihittiin käyttöön – maailmanluokan esitystekniikan toimitti SKS Mechatronics

Industrial Prime FI | tammikuu 26, 2016

Shares

Industrial Prime FI

tammikuu 26, 2016

Perjantaina 15. tammikuuta vietettiin uuden Lappeenrannan kaupunginteatterin avajaisia. Industrial Prime FI päätti kurkistaa kulissien taakse ja selvittää, kuinka teatteriesityksen rattaat pyörivät.

Kauppakeskus IsoKristiinan yhteyteen rakennetun Lappeenrannan kaupunginteatterin suuren näyttämön avajaisia juhlittiin perjantaina Bertolt Brechtin ja Kurt Weillin yhteiskuntasatiirisella laulunäytelmällä Kolmen pennin ooppera.

Ensi-ilta sujui hienosti – eikä ihme, sillä osaava teatteriryhmä on saanut tuekseen näyttämön, joka täyttää esitystekniikaltaan ja ohjausjärjestelmältään helposti myös kansainväliset vaatimukset.

Näyttämön teatterimekaniikasta on vastannut SKS Groupiin kuuluva näyttämötekniikan ratkaisutoimittaja SKS Mechatronics Oy.

 

Koko konsernin voimannäyte

Sopimus teatterimekaniikan toimituksesta allekirjoitettiin kesäkuussa 2014. Projektin kokonaiskestoksi muodostui siis SKS Mechatronicsin osalta runsas puolitoista vuotta.

SKS Mechatronics käytti toimittamissaan näyttämötekniikan ratkaisuissa laajasti SKS-konserniin kuuluvien yhtiöiden komponentteja. Raskaat teräsrakenteet, tankonostimet ja pistenostimet ovat SKS-konsernissa valmistettuja tuotteita. Lista jatkuu myös työvaiheiden osalta SKS-painotteisena, sillä suunnittelu, valmistus ja käyttöönotto sekä jatkossa myös huolto ovat konsernin käsialaa.

– Projekti oli konsernilta erinomainen voimannäyte, sillä lähes kaikki konsernin yhtiöt olivat siinä tavalla tai toisella mukana. Kokonaisuudessaan toimitus oli meille yli kahden miljoonan euron arvoinen ja toi paljon tekemistä koko konsernille, SKS Mechatronicsin toimitusjohtaja Jouni Kaukonen kertoo tyytyväisenä.

Teatteritekniikan toimituksessa kiinnitettiin erityistä huomiota turvallisuuteen, helppokäyttöisyyteen sekä luotettavuuteen. Näyttelijöiden ja muun henkilökunnan turvallisuus on ensisijaista, mutta toiminnan luotettavuus on luonnollisesti tärkeää myös teatterin liiketoiminnan kannalta. Kun esirippu illalla aukeaa, kaiken pitää toimia ongelmitta – muuten kokemuksesta tulee sen jokaiselle osapuolelle pettymys.

– Käyttäjät saavat nyt työskennellä erittäin korkealaatuisen tekniikan ja automaation kanssa, jotka tarjoavat lisäksi korkeimman mahdollisen turvallisuustason, Kaukonen kertoo.

Suuren näyttämön tankonostimet, pistenostimet, valaisinansaat, pyörönäyttämö sekä esirippu ohjautuvat SKS Mechatronicsin kehittämällä Visual Stage -näyttämönohjausjärjestelmällä.

– Visual Stage on se äly ja aivot kaiken sen mekaniikan ja sähköisten laitteiden takana. Sen avulla näyttämömestari näkee 3D-mallinnuksena koko ajan, mitä ohjausjärjestelmä tekee, Kaukonen sanoo.

 

Kysyntää maalta ja mereltä

Kaukosen mukaan SKS Mechatronicsilla on tällä hetkellä vireillä kymmenkunta projektia, joiden saralla työtä on luvassa aina vuoteen 2018 asti, kenties pidemmällekin.

Maalla sijaitsevien kohteiden lisäksi SKS Mechatronics toimittaa teatterimekaniikkaa erityisen paljon meriteollisuudelle. Valtaosa nykyisistä tilauksista sijoittuu luksusristeilijöille, joilla teatteritilojen olemassaolo on tätä nykyä enemmän sääntö kuin poikkeus.

– Maailman suurimmat risteilijät rakennetaan lähes poikkeuksetta Euroopassa. Vahvimmat laivanrakentajamaat ovat Italia, Saksa, Ranska ja Suomi, ja meillä on ollut toimituksia kunkin maan laivaprojekteihin, Kaukonen valaisee.

Risteilijöillä teatterimekaniikan luotettavuuden merkitys korostuu entisestään. Jos laiva nimittäin seilaa avomerellä ja näytöksiä järjestetään useita joka päivä, show’n pitää toimia. Huoltomahdollisuuksia ei ennen seuraavaa satamapysähdystä tule.

Kaukosen mukaan työ kannattaa muutenkin hoitaa kunnolla, sillä yksi onnistunut risteilijäprojekti saattaa poikia järjestelmätoimittajalle jatkossa kosolti lisätyötä – risteilijät kun rakennetaan usein sarjoina.

– Olemme toimittaneet teatterimekaniikkaa esimerkiksi maailman suurimpiin Oasis-luokan risteilijöihin. Kaksi ensimmäistä alusta rakennettiin Turun telakalla, ja meillä on kunnia toimittaa teatterimekaniikkaa myös sarjan kolmanteen ja neljänteen risteilijään, jotka rakennetaan Ranskassa, Kaukonen kertoo.

Keskustelumme päätteeksi Kaukonen viittaa videoon, jonka SKS Mechatronics on julkaissut YouTubessa. Alla näkyvä tankonostimia kuvaava video havainnollistaa Visual Stage -ohjausjärjestelmän ja teatterimekaniikan yhteistyötä.

 

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

| Industrialprime.com |

Sosiaalinen media

Shares