Industrial Prime

Loimaalainen nostinvalmistaja Dinolift on uudessa nousussa

Industrial Prime FI | toukokuu 16, 2013

Shares

Industrial Prime FI

toukokuu 16, 2013

Loimaalla toimiva henkilönostimia valmistava Dinolift heräsi samaan todellisuuteen kuin monet muut vientipainotteiset yritykset Suomessa vuosina 2008–2009. Henkilönostimien kysyntä romahti 70 prosenttia yhden vuoden aikana.

 

Dinoliftin hallituksessa työskennellyt Karin Nars koki, että yhtiön eteen oli tehtävissä enemmän operatiivisella puolella.

– Lopetin tuolloin tehtäväni hallituksessa ja siirryin yhtiön myynnin tehtäviin. Halusin tehdä jotain konkreettista sen sijaan, että odottaisin ja katsoisin vierestä miten kaikki valtaisa työ sulaisi käsiin, Nars kertoo.

– Tiesin, että meillä on selkeät ja hyvät tuotteet, ja että sellaisia olisi myös mukava myydä, hän jatkaa.

Narsin isä, Lars-Petter Godenhielm, osti yhtiön sen perustajalta Mauno Kurpalta vuonna 1997. Godenhielmin kuoltua helmikuussa 2011, Karin siirtyi toimitusjohtajan tehtäviin.

– Asiasta oli kyllä ollut puhetta isän kanssa, että ajan myötä ottaisin vetovastuun yhtiöstä, mutta tämä tapahtui odottamattomasti, ikään kuin pikakelauksella. Mutta eipä siinä sen enempää ihmetelty, että mitäs nyt. Tällaisissa tilanteissa ihminen tekee sen mitä täytyy, Karin muistelee.

 

 

”Kysyntä palautuu hiljalleen, mutta ei tietenkään sitä vauhtia kuin se aikoinaan putosi”

 

 

Tuotekehityksen myötä takaisin huipulle

Vielä ennen radikaalia kysynnän laskemista Dinoliftin liikevaihto oli noin 33 miljoonaa euroa. Tuolloin Dinolift valmisti 1000 nostinta vuodessa. Narsin ar­vion mukaan vuoden 2013 liikevaihto tulee olemaan 24 miljoonan paikkeilla ja tuotannon volyymi noin 600 nostinta.

– Kysyntä palautuu hiljalleen, mutta ei tietenkään sitä vauhtia kuin se aikoinaan putosi, Nars hymähtää.

– Olemme kuitenkin tehneet merkittävän kasvun vuoden 2009 pohjalukemista.

Suurin osa, noin 80 prosenttia, Dinoliftin valmistamista nostimista on hinattavia nostimia. Työskentelykorkeus nostimissa liikkuu 10–26 metrin välillä. Viime vuosina myös ”itsekulkevat nostimet” ovat kuuluneet yhtiön tuotevalikoimaan.

Tuotekehityksen päästyä vauhtiin, Dinolift lanseerasi vuonna 2011 markkinoille ”kuukulkijanostimen”. Kuukulkijanostin on järeämmän luokan nostin, joka on myös itseliikkuva, mutta siinä ei ole tukijalkoja kuten hinattavissa nostimissa. Lisäksi konetta voidaan ajaa nostimen korista.

– Kuukulkijoiden tuotesegmentillä on ehdottomasti suurin ja myös kasvavin markkinaosuus maailman laajuisesti. Toisaalta myös kilpailu kuukulkijoiden keskuudessa on kovinta, Nars huomauttaa.

 

Tuotanto omissa käsissä

Dinoliftin strategiana on mahdollisimman omavarainen tuotanto. Metallilevyt tulevat valmiiksi leikattuina ja särmättyinä, mutta hitsauksen ja koneistuksen hoitaa oma väki. Myös kaikki nostovarsien sylinterit Dinolift valmistaa itse alusta loppuun – yhtä sylinterimallia lukuun ottamatta. Lisäksi pintakäsittely, kokoonpano ja testaus tapahtuu Dinoliftin omasta toimesta.

– Olemme kokeneet hyväksi toimintamalliksi pitää osaaminen omassa halussa.

– Tällä alalla kysyntä aaltoilee, ja kun töitä on vähemmän, voimme tehdä omin voimin suurimman osan töistä. Sitten kun taas lähestytään 1000 nostimen vuosi volyymia voimme kasvattaa alihankinnan osuutta, Nars kuvailee tuotantostrategiaa.

Tällä hetkellä Dinoliftillä työskentelee 126 työntekijää ja tuotantotilaa on yhteensä 18 000 neliötä.

– Tilaa meillä on hyvin, joten en pane pahakseni vaikka se 1000 nostimen rajapyykki tulisikin vastaan lähitulevaisuudessa.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

| Industrialprime.com |

Sosiaalinen media

Shares