Mies varustamon takana

Industrial Prime FI | helmikuu 25, 2010

Shares

Industrial Prime FI

helmikuu 25, 2010

”Työssäni parhaita hetkiä ovat olleet uusien laivojen vastaanottaminen telakalta. Tuolloin takana on usein kuutisen vuotta kovaa työtä, minkä päätteeksi saa nähdä kuinka asiakkaat ottavat lopputuloksen vastaan – se on fantastinen hetki”

 

Viking Linen toimitusjohtajalla Nils-Erik Eklundilla on takanaan 35 vuotta yhtiön palveluksessa. Kysyttäessä kokeneelta varustamon johtajalta, mitä asioita tulee ottaa huomioon investoitaessa matkustajalaivaan, on hänellä suora vastaus valmiina:  – asiakkaat.

 

Eklundin vastauksen ymmärtää hitaampikin nopeasti. Laivan rakennuttaminen maksaa liikennöitsijälle pääsääntöisesti yli 100 miljoonaa euroa. Oasis of the Seas kerrytti laskua 900 miljoona euroa.

– Kaikista tärkeintä tämän kaltaisissa investoinneissa ovat itse asiakkaat. Toisaalta myös tulevaisuuden asiakkaat, sillä uuden laivan rakennuttaminen on pitkän aikavälin hankinta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pyrimme selvittämään mihin suuntaan  väestö kehittyy ja kuinka Suomen, Ruotsin, Baltiamaiden, Aasian ja myös Manner-Euroopan markkinat kehittyvät, Eklund kuvailee asioita joita Viking Line pohtii ahkerasti ennen laivan tilaamista.

Vasta asiakkaiden jäljeen Eklund ottaa puheeksi asioita kuten tekninen kehitys, kansainväliset määräykset ja sopimukset, telakoiden käyttöaste ja hintataso sekä rahoitusalan tilanne. Viimeisenä hän mainitsee myös erilaiset tukitoimenpiteet kuten valtion takaukset, jotka ovat hyvin telakka- ja maakohtaisia.

Viking Linen näkökanta on ymmärrettävissä rivien välistä, laivaa rakentaessa tehtävät säästöt eivät voi ylittää sitä hyötyä, joka koituu asiakkaan viihtymisestä rakennettavalla laivalla. Säästö ei lohduta, mikäli laiva ei vastaan asiakkaan tarpeita.

 

Telakkaa valittaessa Kokemus ja asiantuntemus ratkaisee

Tärkeimmäksi kriteeriksi telakkaa valittaessa Eklund luettelee kokemuksen ja asiantuntemuksen.

– Maailmassa on tuhansia telakoita, mutta niistä vain noin 15 kykenee toimittamaan matkustajalaivoja siten, että heillä olisi siitä  kokemusta.

Viking Line tilasi edellisen laivansa Viking XPRS:n marraskuussa 2005 Helsinki-Tallinna välille. Laivan rakentajana toimi silloinen Aker Finnyards, nykyinen STX Finland. Kyseinen laiva kyyditsi ensimmäisen 12 kuukauden aikana 1,5 miljoonaa matkustajaa, joka oli uusi ennätys pohjoisella Itämärellä.

– Tämä projekti onnistui todella hyvin ja Helsingin telakka rakensi meille erinomaisen laivan, Eklund muistelee.

 

Hyvästä kokemuksesta huolimatta Viking Line ei lupaa automaattisesti uusia laivatilauksia, Toisaalta, ei uudet laivahankinnat täysin poissuljetulta kuulosta.

– Tällä hetkellä meillä ei ole hallituksen päätöstä uusista laivainvestoinneista. Lisäksi, koska olemme pörssiyhtiö, meille on tärkeää, että viestimme selvin sanoin  millainen tilanne todella on, Eklund huomauttaa.

– Toisaalta olemme suunnitelleet noin 15 vuoden ajan uutta risteilijää Turku-Tukholma välille. Tekninen kehitys kuten polttoaineen kulutus ja energiatehokkuus sekä ympäristöasiat ovat menneet paljon etenpäin tänä aikana. Lisäksi kun tämän kaltaista projektia aletaan viemään eteenpäin, on tärkeää, että laivalla on moderni sisustus, joka vastaa asiakkaiden odotuksia. Meidän on kyettävä tarjoamaan asiakkaille ne elämykset, joita he odottavat. Oikean ajoituksen löytäminen on tärkeää, Eklund lisää.

 

Rahtiliikenne vilkasta

Kuten arvattavissa on, edes varustamot eivät ole välttyneet talouden laskukaudelta. Matkustajamäärät olivat viime vuonna  Viking Linellä lievässä nousussa, mutta Ruotsin kruunun heikkeneminen euroon nähden, on heikentänyt matkustajatuloja. Ruotsi on Viking Linelle merkittävä markkina-alue.

Todellinen yllätys löytyy rahtitoiminnasta. Yleisesti ottaen rahtitoiminta supistui viime vuonna pohjoisella Itämerellä 18%, mutta Viking Line kasvatti omaa rahtaustaan 7 %.

– Vuosi 2009 oli kaiken kaikkiaan hyvin myönteinen vuosi meille, jonka uskomme johtuvan siitä, että asiakkaamme luottavat meihin; molemmat, matkustaja- ja rahtiasiakkaat. Erityisesti vaikeina aikoina luottamus on tärkeä asia, Eklund huomauttaa.

Vuodelle 2010 Viking Line ennustaa vähäistä matkustajamäärän nousua ja Eklund  korostaa nimenomaan sanaa ”vähäistä”. Rahtaustoiminnalle odotukset ovat edellisvuoden tasoa, 7% kasvua.

 

Pitkä ura takana

Nils-Erik Eklund jätti toimitusjohtajan tehtävät virallisesti 11.2.2010. Mies ei kuitenkaan täysin telakoidu, sillä kertoo jatkavansa Viking Linen hallituksessa ja aktiivisena matkustajana myös jatkossa. Yllättäen 35 vuotta yhtiötä yhtämittaisesti palvellut Eklund paljastaa meriitin, jota ei löydy edes Viking Linen internetsivujen asioluettelosta.

– Vuonna 1959, kun ensimmäistä Viking Line yhtiötä perustettiin, olin konttorilla mukana tekemässä töitä. Olin tuolloin 13 vuotta vanha, eli aika kauan olen seurannut tätä toimintaa, Eklund paljastaa.

Miten sitten näette laivaliikennöinnin muuttuneen tämän 50 vuoden aikana?

– Muistan kun pienenä poikana matkustin Suomen ja Ruotsin väliä silloisilla höyrylaivoilla. Tuolloin istuimme ruumassa tavaroiden päällä koska ei ollut varaa hytteihin. Pikkuhiljaa laivojen hyttimäärät kasvoivat, ilmestyi ravintoloita, kylpylöitä ja muita palveluita. Tämä kehitys on Viking Linellä toteutettu siten, että olemme kysyneet asikkailtamme, mitä he haluavat, Eklund korostaa.

Laivaliikenne Suomesta Ruotsiin aloitettiin aikoinaan rahtilikenteen vuoksi.

– Liikeidea alunperin oli tarjota suomalaisille vientiyrityksille mahdollisuus toimittaa tuotteitaan Ruotsiin ja muualle Manner-Eurooppaan. Nykyään yhdistämme tehokkaasti kaksi asiakaskuntaa, rahti- ja matkustajaliikenteen, ja pystymme sen vuoksi toimimaan kaikkien kannalta edullisesti, Eklund huomauttaa.

 

Helpoin kysymys kaikista

Parhaimmat muistot vuosien varrelta?

– Tähän minulla on kaksi vastausta. Minulla on kaksi lasta, joiden syntymät ovat olleet parhaat muistoni elämässäni, mutta työssäni parhaita hetkiä ovat olleet uusien laivojen vastaanottaminen telakalta. Tuolloin takana on usein kuutisen vuotta kovaa työtä, minkä päätteeksi saa nähdä kuinka asiakkaat ottavat lopputuloksen vastaan – se on fantastinen hetki!

 

Teksti: Tuomas Porkkala, O-S

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares