iStock

Moottorikonversioiden määrä kasvussa – Escarmat iskenyt kasvavaan markkinaan

Industrial Prime FI | huhtikuu 13, 2016

Shares

Industrial Prime FI

huhtikuu 13, 2016

Pohjanmaalaisen Escarmat Oy:n automaatiopakettitoimitukset voimalaitosten ja meriteollisuuden moottorikonversioihin ovat kovassa nosteessa.

Voimalaitos- ja laivamoottorien konversiot ovat yleistyneet viime vuosina merkittävästi, kun ikääntyvää kalustoa halutaan tuoda ajan tasalle. Tiukentuva ympäristölainsäädäntö puolestaan motivoi yhä useampia toimijoita investointeihin.

Logiikka- ja automaatioalan erikoisyritys Escarmat on iskenyt uuteen kasvavaan markkinaan. Yhtiö on ehtinyt toimittaa automaatiopaketteja jo 25 konversioprojektiin.

– Kyselyitä satelee ja saamme tehdä koko ajan tarjouksia. Tälläkin hetkellä käynnissä on neljä eri projektia, Escarmatin projekti-insinööri Heikki Haapanen kertoo.

Escarmatin toimitus sisältää lähes kaiken, mitä automaatiojärjestelmän päivitys vaatii. Viime kesästä lähtien asiakas on halutessaan saanut kaluston lisäksi myös työvoiman asennustyömaalle mukaan.

Asentajia on lähetetty voimalaitosprojekteihin Tanskaan ja Saksaan. Toukokuussa kaksi miestä on lähdössä Norjaan Escarmatin ensimmäisen laivakonversioprojektin merkeissä.

– Asentajamme ottavat kohdepaikassa tavaran vastaan, tarkistavat lähetyksen ja purkavat sen. Sitten he purkavat vanhat automaatiojärjestelmät ja kasaavat uudet tilalle. Kun tulee valmista, yksi tai kaksi miestä jää tavallisesti vielä työmaalle auttamaan käyttöönottovaiheessa, Haapanen kuvailee.

Escarmatin uuden palvelukonseptin taustalla on konversioprojektien kysynnän kasvu ja yrityksen kasvava halu tarjota kaikki tarvittavat ratkaisut itse saman katon alta.

Haapasen mukaan moottorikonversioihin investoidaan eri syistä. Esimerkiksi vanhanmallisten järjestelmien varaosien saanti muuttuu koko ajan hankalammaksi, mikä tekee kaluston päivittämisestä välttämätöntä.

Toisaalta paineet toiminnan ekologisen kestävyyden parantamiseksi ovat globaalisti kasvussa.

– Usein moottoreita voidaan konversion myötä ajaa erilaisilla, päästöiltään alhaisemmilla polttoaineilla. Vanhan moottorin päivittäminen on lisäksi edullisempaa kuin investointi kokonaan uuteen kalustoon. Eikä konversioprojekti sitä paitsi kestä kuin pari viikkoa – siinä ajassa ei vielä ihan uutta moottoria kasata, Haapanen summaa.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares