Kuva: Tuomas Porkkala

”Suomalaiset ovat luotettavia yhteistyökumppaneita”

Industrial Prime FI | toukokuu 25, 2007

Shares

Industrial Prime FI

toukokuu 25, 2007

Ab Leinolat Oy on vaasalainen teollisuusyritys, joka korostaa liiketoiminnassaan oikeiden yhteistyökumppaneiden tärkeyttä. Partnership tyyppinen yhteistyö on ollut yrityksen toimintatapa jo vuosikymmeniä.

Ab Leinolat Oy:n toimitusjohtaja Raimo Leinola ei epäröi kertoessaan, miten yhteistyösuhteet vaikuttavat teollisuuden pelikentällä.

– Teollisuudessa on tänä päivänä monta lopputuotteeseen vaikuttavaa tekijää ennen kuin valmis tuote päätyy päähankkijalle. Tämä johtuu siitä, että yritykset ulkoistavat toimintojaan. Yritykset muodostavat verkostoja ja ketjuja. Mikäli toimitusketjussa on mukana yksikin ns. ”heikko lenkki”, koko toimitusprosessi kärsii yhden heikosta suorituksesta. Toimitusketjussa kaikilla on oltava sama päämäärä: palvella loppuasiakasta mahdollisimman hyvin, Leinola korostaa.

 

Yhteistyökumppanin valinta

Ab Leinolat Oy:ssä yhteistyökumppanit valitaan pitkälti laatukriteerein. Yrityksessä on käytössä laatujärjestelmä ja sitä kunnioitetaan.

– Ensisijaisena lähtökohtana on, ettei uusi yhteistyökumppanimme vaikuta negatiivisesti tuotteidemme laatuun. Tämän jälkeen tulee ottaa huomioon mm. toimituskyky, hintataso ja yhteistyökyky, Leinola luettelee.

Tällä hetkellä Leinoloiden yhteistyöverkosto on erittäin laaja ja uusia yhteistyökumppaneita harkitaan lähinnä päähankkijoiden tarpeiden mukaan.

Yhtiöllä ei varsinaisesti ole ulkomaalaisia yhteistyökumppaneita, mutta muutamia kokemuksia heistäkin silti löytyy. Leinola painottaa suomalaisten yritysten täsmällisyyttä ulkomaalaisiin verrattuna.

– Ilmansuunnasta riippumatta asioilla on taipumusta venyä ulkomaalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Suomalaiset ovat mielestäni luotettavaa väkeä. He pyrkivät pysymään aikatauluissa esteidenkin sattuessa. Suomalaisen mentaliteetti on sellainen, Leinola naurahtaa.

 

Väärä yhteistyökumppani saattaa johtaa mittaviin ongelmiin

Ongelmitta on kuitenkin vaikea selvitä useamman vuosikymmenen taivalta.

– Olemme joutuneet vaihtamaan joitakin kertoja yhteistyökumppaneita. Syinä on ollut laadun epätasaisuus, ongelmia aikataulujen kanssa ja jopa henkilökemiat ovat kerran estäneet yhteistyön, Leinola muistelee.

Hän lisää, että epäonnistuneet valinnat yhteistyökumppaneiden suhteen saattavat johtaa hyvinkin laajoihin ongelmiin.

– Olemme mm. joutuneet vetämään toimittamiamme tuotteita markkinoilta. Tämän kaltaisissa tilanteissa riittää selittämistä. Ongelmatilanne on kuitenkin aina hoidettava mahdollisimman tehokkaasti päähankkijan näkökulmasta. Lopuksi tilanne puretaan oman verkoston kesken ja selvitetään ratkaisu jolla ongelma kyetään poistamaan.

 

Pitääkö hyvätkin yhteistyökumppanit kilpailuttaa?

– Kyllä ne pitää. Yhteistyön alussa hinnat ovat usein kohdallaan, mutta kohoavat syistä tai toisista ajan kuluessa. Aivan kuten vakuutustenkin hinnat kohoavat. Kilpailuttaminen palauttaa hintatason siedettäväksi. Täytyy taas muistaa, että koko toimitusketju palvelee päähankkijaa ja ketjun kokonaishinnan on pysyttävä kilpailukykyisenä, Leinola laskelmoi.

Ab Leinolat Oy on vuonna 1962 perustettu perheyritys, joka valmistaa ilmanvaihtojärjestelmiä sekä erilaisia ohutlevyvalmisteita.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares