Industrial Prime
Relicompin myyntipäällikkö Mika Sorri (vas.) ja Pinto Designin muotoilija Anssi Mustonen esittelevät Volterin tyylikästä hakevoimalaitosta.

Relicompille tuplavoitto Plootu Fennicassa – muotoilu kaksinkertaisti tuotteen myynnin

Industrial Prime FI | maaliskuu 16, 2016

Shares

Industrial Prime FI

maaliskuu 16, 2016

Relicomp Oy palkittiin tiistaina Plootu Fennica 2016 -ohutlevytuotekilpailussa sekä vuoden ohutlevytuote- että teollisuussarjan voitoilla.

Konepaja 2016 -messujen yhteydessä vuoden ohutlevytuotteena palkittiin hakevoimalaitos, jonka Relicomp on suunnitellut Volter Oy:lle. Näyttävä tuotekokonaisuus sisältää paljon erikoistyökaluja vaativia ohutlevyosia.

Tuomariston mukaan tuotteeseen on ohutlevytekniikan avulla tuotu uutta muotoiluajattelua. Lopputulos on viimeistelty kokonaisuus: voimalaitoksen ulkonäkö viestii ekologisuutta ja hygieenistä puhtautta tavalla, jota ei samantyyppisiltä laitteilta ole totuttu näkemään, kuuluivat perustelut.

– Tuotteen ulkonäkö on suunniteltu kustannustehokkaaksi. Painomuovausta on käytetty haastavammissa yksityiskohdissa ja muihin muotoihin on sovellettu perinteisiä ohutlevyn muovaustapoja. Kokonaisuus kuvaa hyvin osaamistamme, Relicompin myyntipäällikkö Mika Sorri kertoo.

Vientikaupan kiihtyminen ja kuljetuskustannukset loivat alun perin Volterille tarpeen uudistaa pienen kokoluokan sähkön- ja lämmöntuotantolaitostensa muotoilua. Tavoite oli luoda mittasuhteiltaan pienempi voimala, joka näyttäisi kaiken lisäksi hyvältä.

 

Muotoilusta pontta myyntiin

Suunnittelutyö alkoi elokuussa 2014. Relicompin ja Volterin suunnittelijoiden lisäksi projektissa oli mukana Pinto Design Oy:lta muotoilija Anssi Mustonen. Hän korostaa muotoilun tärkeyttä myynnin edistäjänä.

– Volterilla oli käsissään hyvä tai jopa ylivertainen tuote, joka ei kuitenkaan muotoilun saralla pärjännyt vertailussa kilpailijoiden kanssa eikä siksi käynyt kaupaksi. Uuden muotoilun johdosta vienti on alkanut saada tuulta purjeisiinsa ja tuotteen myynti on yli kaksinkertaistunut, Mustonen sanoo.

Volter oli alun perin harkinnut teettävänsä muotoilun oppilastyönä tai harjoittelijalla. Mustonen vertaa tätä siihen, että kauneusleikkaukseen menevä ihminen päästäisi kokemattoman harjoittelijan kasvojensa kimppuun – rahaa säästyy, mutta pitkän aikavälin hyödyt jäävät laihoiksi.

– Volterin nyt saavuttama harppaus on erinomainen esimerkki siitä, kuinka verraten pieni investointi muotoiluun voi luoda valtavaa lisäarvoa liiketoiminnalle, Mustonen kiteyttää.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares