Industrial Prime
Satmaticin myyntipäällikkö Jukka Koivula on myös itse tyytyväinen sähköhybridiauton omistaja.

Satmatic tekee osansa sähköautoilun edistämiseksi: ”Latauspiste yrityksen vieraspaikalla on hyvää palvelua”

Industrial Prime FI | huhtikuu 12, 2017

Shares

Industrial Prime FI

huhtikuu 12, 2017

Satmaticilla on vuosikymmenien kokemus autojen lämmitystolppien valmistuksesta. Viime vuosina yritys on valmistanut myös autojen sähkölatausratkaisuja.

Satmaticin Jukka Koivulalla on kova tohina päällä, sillä kaikki merkit viittaavat siihen, että sähköautojen aika on viimein koittanut myös Suomessa. Sähköautoilun nousun kunniaksi myyntipäällikkö on päättänyt asennuttaa Satmaticin latausasemat kaikkien Suomen yritysten vieraspaikoille ja taloyhtiöiden parkkialueille – tai ainakin kaikille sellaista haluaville.

Seisomme Satmaticin omalla parkkipaikalla Ulvilassa. Koivulan ristiretki on kaiketi alkanut täältä, sillä pihassa komeilee 3,6 kilowatin latausasema, jonka kyljessä on Satmaticin tarrat. Lisäksi miehen oma sähköhybridikatumaasturi on lataustolppaan kytkettynä.

– Tällainen latausasemahan pitäisi löytyä jokaisen yrityksen vieraspaikalta, ja mieluummin useampi kuin yksi, Koivula lataa (sanan molemmissa merkityksissä).

Koska sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet, Koivula näkee latauspaikan tarjoamisen niinkin yksinkertaisena asiana kuin hyvänä asiakaspalveluna.

– Sen, että vieras voi ladata autoaan tapaamisen yhteydessä, pitäisi olla pian itsestäänselvyys, Koivula tuumaa.

Nykyinen hallitus on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2030 Suomeen rekisteröidyistä autoista 250 000 olisi sähköautoja. Vuonna 2016 sähkö- ja hybridiautojen määrä Suomessa yli kaksinkertaistui nousten 3 285 autoon.

Tavoite tuntuu kaukaiselta, mutta käänne parempaan on kuitenkin tapahtunut. Sitä kuvastaa hyvin se, että vuonna 2013 ensirekisteröityjä sähköautoja Suomessa oli yhteensä 50 kappaletta, kun taas pelkästään vuoden 2017 kahden ensimmäisen kuukauden aikana niitä oli jo 73. Koivulan auto oli niistä yksi.

Tavoitteen toteutuminen edellyttää kattavaa sähköautojen latausinfrastruktuuria. Satmatic on ottanut tavoitteekseen huolehtia maamme yritysten ja taloyhtiöiden parkkipaikat latausmahdollisuuksien osalta kuntoon.

Viime vuonna Satmatic toimitti useamman sata latausasemaa ympäri Suomen – asemia päätyi jopa vientiin Ruotsiin.

Latauslähettilään tehtävässä Koivulaa helpottaa se, että lähes kaikkien yritysten ja taloyhtiöiden pihasta löytyy jo entuudestaan lämmitysinfra. Satmaticin sähkölatausasemat voidaan asentaa lämmitysaseman yhteyteen samaan tolppaan, vain sähkön syöttöjohto pitää kytkeä uudelleen.

– Sähkölatauspisteen asentamiseen ei tällaisissa tapauksissa pitäisi olla kovinkaan suurta kynnystä, Koivula pohtii.

 

 

”Tämä on loppujen lopuksi hyvin edullinen tapa tuottaa asiakkaalle hyvä mieli.”

 

 

Edullinen investointi

Satmatic valmistaa kolmea eri sähkölatausasemamallia. Yksi malli on nk. toteemi, joka on tarkoitettu itsenäiseksi latausasemaksi. Kaksi muuta ovat rasiamalleja, jotka voidaan kytkeä esimerkiksi lämmitysasemien tilalle pylvääseen, tai vaikkapa seinään.

Latausasemat ovat tehoiltaan 3,6 kW ja 22 kW, mikä tarkoittaa normaalia latausnopeutta eli käytännössä auton latautumista noin kolmessa tunnissa. Arvonlisäverottomat hinnat liikkuvat 700 ja reilun 2 000 euron välillä riippuen mallista ja varustelutasosta.

– Tämä on loppujen lopuksi hyvin edullinen tapa tuottaa asiakkaalle hyvä mieli, Koivula sanoo.

Myös miehellä itsellään on tapana ladata omaa tuliterää hybridiään Satmaticin vieraspaikalla. Yksi asia töissä lataamisessa kuitenkin vielä harmittaa.

Koska Koivula on yrityksen oma työntekijä, hän joutuu lain mukaan pitämään kymmenien senttien suuruisista hyödyistään kirjaa ja ilmoittamaan ne verottajalle veronalaisina tuloinaan.

– Käytäntöhän on niin naurettava, ettei sen puimiseen nyt kannata käyttää tämän enempää aikaa, Koivula toteaa.

Vaihdamme siis puheenaihetta. Olisiko Koivulalla tarjota jonkinlaista käytännön neuvoa latausaseman hankintaan?

– Yrityksiä suosittelen valitsemaan meidän mallimme, jossa on kiinteä latausjohto. Sen ansiosta asiakkaiden ei tarvitse alkaa kaivella pihassa kaapeleita Teslan takaluukusta, Koivula vihjaa naureskellen.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares