Industrial Prime
Tampereen Messut -konsernin toimitusjohtaja Hannu Vähätalo.

Tampereen Messuilla jälleen takana loistava vuosi – ja ensi vuonna juhlitaan viisikymppisiä!

Industrial Prime FI | joulukuu 13, 2016

Shares

Industrial Prime FI

joulukuu 13, 2016

Tampereen Messut -konsernin vuosi 2016 sujui erinomaisen hyvin niin kävijämäärien kuin -tyytyväisyydenkin puolesta. Tahdin ei odoteta hiljenevän tulevanakaan vuonna.

Konserni järjesti tänä vuonna yhteensä viisitoista messutapahtumaa, joista kuusi oli ammattimessuja ja yhdeksän kuluttajille suunnattuja. Tapahtumat houkuttelivat paikalle yhteensä 156 000 vierasta.

Kävijämäärät lämmittävät konsernin sydäntä, mutta toimitusjohtaja Hannu Vähätalo on sitäkin tyytyväisempi kävijöiden ja näytteilleasettajien tyytyväisyyteen.

– Kävijöistä peräti 97 % oli tyytyväisiä ja näytteilleasettajistakin 92 %. Saavutimme paremmat luvut kuin mitä muistan koskaan nähneeni, jo 20 vuotta Tampereen Messuilla työskennellyt Vähätalo iloitsee.

Tampereen Messut toteutti tänä vuonna myös tutkimuksen Alihankinta-messujen tulo- ja työllisyysvaikutuksista. Konsernin lippulaivan kokonaistulovaikutukseksi arvioitiin 7,2 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutukseksi 55,6 henkilötyövuotta. Esimerkiksi hotelli- ja ravintola-ala nettosi tapahtuman ansiosta peräti 2,4 miljoonaa euroa.

Tulevana vuonna tutkimus tulo- ja työllisyysvaikutuksista laajennetaan koskemaan kaikkia Tampereen Messujen tapahtumia.

 

Kasvulle luvassa jatkoa

Konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 10,4 miljoonaa euroa, josta leijonanosan eli 7,5 miljoonaa kerrytti emoyhtiö Tampereen Messut Oy. Liikevoittoa syntyi yli 1,2 miljoonaa euroa, mikä on Vähätalon mukaan budjetoitua enemmän ja antaa aihetta tyytyväisyyteen.

Vähätalo odottaa hyvän tahdin jatkuvan myös vuonna 2017, jolloin Tampereen Messut juhlii 50-vuotista taivaltaan ja Suomikin täyttää komeasti 100 vuotta. Vähätalo kertoo odottavansa vuodesta todellista ”supervuotta”.

Kasvua on luvassa muun muassa hiljattain tehdyn yrityskaupan myötä. Konserni on ostanut kokonaan omakseen messurakentaja Expotec Oy:n, josta se on aikaisemmin omistanut 18 %:n osuuden.

Yritysoston taustalla on halu palvella messuasiakkaita entistä paremmin. Vähätalon mukaan näytteilleasettajat ovat yhä useammin kiinnostuneita avaimet käteen -ratkaisuista.

– Haluamme helpottaa asiakkaidemme messuosallistumista siten, että he voivat aina mahdollisimman tarkkaan tietää, millaisiksi messuosallistumisen kokonaiskustannukset muodostuvat. Jatkossa pystymme neuvottelemaan ja tarjoamaan messuosallistumisen kokonaisuudessaan konsernin sisältä, Vähätalo valaisee yritysoston taustoja.

Vuoden 2017 tapahtumakalenterissa on ensimmäisenä vuorossa sähkö- ja tietoverkkoalan ammattilaisille suunnatut Verkosto-messut, jotka järjestetään 25.–26. tammikuuta.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares