iStock
Maitotuotteiden kysyntä on kovassa kasvussa Kinnassa.

Teknikum nousukiidossa Kiinassa – tavoitteena markkinajohtajuus meijerituotteissa

Industrial Prime FI | maaliskuu 30, 2016

Shares

Industrial Prime FI

maaliskuu 30, 2016

Vuonna 2008 tytäryhtiön Kiinaan perustanut Teknikum on hiljalleen alkanut saavuttaa isojen kiinalaisasiakkaiden huomion. Kasvua vauhdittaa meijeriteollisuudelle suunnattujen korkealaatuisten ratkaisujen lisääntynyt kysyntä.

Vielä kaksi vuosikymmentä takaperin Kiinassa ei kulutettu meijerituotteita juuri lainkaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut täysin, sillä maidon, jogurtin ja jäätelön kaltaisten tuotteiden kysyntä on kasvanut ryminällä.

– Jotkut kiinalaiset meijerituottajat kasvoivat viime vuosikymmenellä jopa sadan prosentin vuositahdilla, Teknikumin Kiinan-yksikön toimitusjohtaja Mika Peltonen kertoo.

Hurjan kasvun varjopuolena erilaiset ruoka-aineskandaalit ovat viime vuosina riepotelleet Kiinan elintarviketeollisuutta. Tuottajia koskevat vaatimukset ovat siksi tiukentuneet huomattavasti, ja standardit ovat Kiinassa nykyisin länsimaitakin tiukempia. Juuri tässä piilee mahdollisuus Teknikumin kaltaiselle kokeneelle toimijalle.

– Voimme auttaa laadukkailla tuotteillamme luomaan turvallisen tuotantoprosessin, jossa maitoon ei pääse liukenemaan ei-toivottuja aineita. Tämä on kiinalaisilla markkinoilla toimiville elinehto, Peltonen toteaa.

 

Tähtäimessä markkinajohtajuus

Teknikum markkinoi Kiinan meijeriteollisuudelle tällä hetkellä kahta tuotetta, FOOD-TEK-maitoletkuja sekä lypsämisessä käytettäviä Finnliner-lypsykumeja.

– Esimerkiksi Kiinan suurin maidontuottaja Yili on vuodesta 2013 lähtien ollut maitoletkujemme tyytyväinen käyttäjä, Peltonen kertoo.

Peltosen mukaan isot asiakkuudet ovat hiljalleen tuoneet Teknikumille huomiota, ja uusia asiakkuuksia on kuluvan vuoden aikana odotettavissa. Käynnissä on muun muassa tarjouskilpailu Kiinan toiseksi suurimmalle maidontuottajalle, Mengniulle.

Mikäli hyvin käy, Teknikumin Kiinan-liiketoiminta voi lähteä kovaan nousukiitoon. Maan suurimmat tuottajat ovat valtavia, ja yksittäisillä tiloilla saattaa olla jopa 10 000 lypsylehmää.

Teknikum työllistää tällä hetkellä Kiinan itäosassa sijaitsevassa Suzhoussa noin 50 henkilöä. Tytäryhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli noin kaksi miljoonaa euroa.

Meijerituotteiden lisääntyvän kysynnän myötä liikevaihdon uskotaan lähtevän nousuun ja kaksinkertaistuvan vuoden 2016 aikana. Vuodelle 2018 tavoitellaan jo kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa sekä markkinajohtajan asemaa maitoletkujen ja lypsykumien osalta.

– Meijeriteollisuus Kiinassa kasvaa edelleen ja muuttuu samalla yhä turvallisemmaksi ja tehokkaammaksi. Teknikum on tuotteillaan valmis vastaamaan näihin haasteisiin. Pyrimme saavuttamaan tuotteillamme vähintään 40 prosentin markkinaosuuden vuoteen 2018 mennessä, Peltonen kiteyttää.

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

Sosiaalinen media

Shares