Wärtsilä Ship Design on lanseerannut uuden, optimoidun perätroolarimallin.
Wärtsilä kertoo uuden VS 6215 ST -mallin vähentävän polttoaineenkulutusta ja parantavan selvästi aluksen tehokkuutta muihin tällä hetkellä markkinoilla oleviin malleihin verrattuna.
82 metriä pitkän, alan viimeisintä teknologiaa hyödyntävän aluksen propulsiojärjestelmä pohjautuu Wärtsilän nelitahtiselle, ennätyksiä rikkoneelle Wärtsilä 31 -dieselmoottorille.
Aluksesta löytyy lisäksi Wärtsilän hybridiakkuteknologiaa, joka parantaa energiatehokkuutta ajamalla moottoria optimaalisella kuormituksella ja absorboimalla moottorin kuormituksen vaihteluita akkujen avulla. Polttoaineen kulutusta ja liikennöinnistä aiheutuvia päästöjä vähentää entisestään Wärtsilän kaksivaihteinen vaihteisto.
– Perätroolarit voivat olla kalastusmatkoilla jopa 350 päivää vuodessa, joten polttoainetehokkuuden ottaminen huomioon on erittäin tarpeellista. Uusi mallimme tarjoaa kalastusalalle alhaisemmat polttoainekustannukset ja paremmat mahdollisuudet kannattavaan toimintaan, Wärtsilä Ship Designin johtaja Riku-Pekka Hägg kertoo.
Wärtsilä esittelee parhaillaan uutta perätroolarimalliaan tiistaina alkaneessa Nor-Fishing 2016 -tapahtumassa Norjan Trondheimissa.