Yritysten tulisi hajauttaa kansainvälisiä toimintojaan

Industrial Prime FI | maaliskuu 15, 2011

Shares

Industrial Prime FI

maaliskuu 15, 2011

EUROOPPA JA NAAPURIVALTIOT EDELLEEN TÄRKEITÄ SUOMELLE:

Salo uskoo Euroopan pysyvän jatkossakin Suomalaisten yritysten tärkeimpänä markkinana. Finpron asiakkaista kaksi kolmasosaa on pk-yrityksiä, joille usein otollisimpia markkinoita ovat mm. Venäjä, Ruotsi ja Saksa.

 

”Tänä päivänä yritykset tekevät strategiat ja suunnitelmat Aasiaan, Eurooppaan, latinalaiseen Amerikkaan ja nyt uusimpana kohteena myös Afrikkaan”

 

Finpron Jukka Salo ohjeistaa yrityksiä havahtumaan myös muiden vientimarkkinoiden tarjoamista mahdollisuuksista kuin Kiinan. Brasilia ja muu latinalainen Amerikka ovat erittäin nopeasti kasvavia markkinoita. Myös Afrikka kuuluu uusimpien nousijoiden joukkoon. Lähes kuusi vuotta sitten  Finpron Länsi-Euroopan johtajaksi pestattu Salo, toimii nykyisin saman organisaation maailman laajuisen verkoston johtajana Lontoosta käsin.

 

Todellinen globalisaatio käsillä

Tämän vuosituhannen ensimmäinen vuosikymmen oli yritysten kilpajuoksua Kiinaan. Kyseinen kilpa on osoittautumassa kuitenkin verryttelyksi. Potentiaalisia markkinoita on avautunut laajalti taantuman jälkeen.

– Tänä päivänä yritykset tekevät strategiat ja suunnitelmat Aasiaan, Eurooppaan, latinalaiseen Amerikkaan ja nyt uusimpana kohteena myös Afrikkaan, Salo kertoo.

–  Tämä on myös turvallisuustekijä yritykselle. Kuka olisi arvannut kesällä mitä tulee tapahtumaan Pohjois-Afrikassa tai Lähi-Idässä. Maailman meno saattaa nykyisin muuttua hetkessä, mikä tarkoittaa sitä, että myös markkinatilanne muuttuu yllättävän nopeasti. Yritysten on turvallisempaa hakea markkinoita laajemmin ja hajauttaa kansainvälisiä liiketoimintojaan.

– Esimerkiksi tiedossamme on yrityksiä, jotka toimittavat tavaraa paljon Egyptiin. Voitte kuvitella millaisessa pinteessä nämä yritykset ovat juuri nyt.

Hän kertookin, että Finpron yksi uusista tärkeistä tehtävistä on toimittaa ennakoivaa tietoa maantieteellisiltä alueilta ja toimialoilta, jotta yritykset pystyvät arviomaan riskejä ja mahdollisuuksia mahdollisimman luotettavasti.

– Yritykset kuitenkin itse tekevät viime kädessä päätökset kuinka toimivat.

Salo kertoo myös käyneensä vuonna 2010 reilun 30 yrityksen edustajan kanssa Kazakstanissa, mikä oli yllättänyt matkalaiset.

– Ei siellä kengät kuraantuneet. Kazakstan on hyvä esimerkki siitä, miten yllättävistäkin paikoista voi löytyä potentiaalisia liiketoimintamahdollisuuksia.

 

Kansainvälisellä kilpailukyvyllä ei pidä leikkiä

Yritysten positiivisesta vireestä huolimatta yritystukien epävarma tulevaisuus luo jännitystä politiikan ja elinkeinoelämän välille. Finpron näkemyksen mukaan kyse on kansainvälisestä kilpailukyvystä tilanteessa, jossa vanhat markkinat elpyvät vauhdilla ja uusia syntyy kuin sieniä sateella.

– Ei missään nimessä voi sanoa, että yritystukia voisi leikata. Meidän täytyy pysyä nyt globaalissa kilpailukyvyssä lujasti kiinni, ja voin sanoa, että maailmalla kilpailu kovenee koko ajan. Meillä täytyy olla resursseja tukea yrityksiämme enemmän, ei missään tapauksessa vähemmän.

– Lisäksi osaamista ja vientipalveluita tulee kehittää aktiivisesti. Nykyisin tuotteita ja laitteita kyetään valmistaan melkeinpä missä vain. Edessä on vääjäämättä tilanne, jossa yritysten on kyettävä toimittamaan valmistettavien laitteiden lisäksi oman alan palveluita ja niihin liittyvää konsultointia. Yritykset tarvitsevat resursseja tämän kaltaisen osaamisen ja siihen liittyvien palveluiden kehittämiseen, Salo painottaa.

Hänellä on kuitenkin myönteinen viesti välitettävänä Suomen valmistavalle teollisuudelle Finpron asiantuntijoilta.

– Nyt on ehdottomasti sellainen positiivinen tunnelma kaiken kaikkiaan, ja se näkyy myös Finprohon kohdistuneina yhteydenottoina, joita on huomattavasti enemmän kuin vuosi sitten.

 

Finpro on suomalaisten yritysten perustama rekisteröity yhdistys, jonka jäseninä on yli 550  suomalaista yritystä, Elinkeinoelämän Keskusliitto sekä Suomen Yrittäjät. Finpron missiona on olla osana rakentamassa kansainvälisesti menestyvää Suomea. Finpro konsultoi suomalaisia yrityksiä menestymään kansainvälisessä liiketoiminnassa ja liiketoimintaympäristöissä.

  • 375 asiantuntijaa
  • 250 ulkomailla ja 125 Suomessa
  • 47 % suomalaisia ja 53 % eri kansalaisuuksia
  • 60 % naisia ja 40 % miehiä

 

Teksti & kuvat: Tuomas Porkkala, O-S

Kategoriat
Avainsanat
Nappi ylös

| Industrialprime.com |

Sosiaalinen media

Shares